Litteät laatikot ja arkit lähtevät tuotantolinjasta arkki kerrallaan tai pinoissa. Pinot järjestetään ja sidotaan. Se, järjestetäänkö pinot ja missä määrin ja käytetäänkö sidontakonetta manuaalisesti vai automaattisesti, riippuu erän koosta, tuotantonopeudesta ja pinon tyypistä.
Jos lavalle pinotaan useita nippuja, kuorma sidotaan 2–4 vanteella. Kuorma puristetaan kokoon ennen vanteutusta. Tämä antaa kuormalle vakautta kuljetuksen ajaksi ja mahdollistaa kuormalavojen pinoamisen päällekkäin tavaravarastossa.
Kun kartonkikuorma on kiinnitetty lavaan useilla vanteilla, kartonki voidaan suojata likaa ja kosteutta vastaan. Kalvokäärintä on tähän sopivin menetelmä, mahdollisesti päällyskalvon lisäyksellä.
Kalvokäärinnässä tai lavakäärinnässä kääritään ohut kalvokerros koko kuorman ympärille. Tämä antaa useimmissa tapauksissa täydellisen suojan likaa vastaan ja lisää myös kuorman vakautta. Kalvokäärintä voidaan tehdä puoliautomaattisesti, mikä ei vaadi käyttäjää, ja luonnollisesti myös täysautomaattisesti.
Paperi on luultavasti maailman eniten käytetty pakkausmateriaali. Se on suhteellisen halpaa, helppoa käyttää ja helposti saatavilla. Paperi soveltuu hyvin painatukseen, esimerkiksi muuttuvien tietojen lisäämiseksi.
Me Cyklopilla teemme eron kahden painatus- ja merkintämenetelmän välillä: Lämpömustesuihkupainatus (TIJ) ja jatkuvan kierron mustesuihkupainatus (CIJ). Mikä tekniikka on sopivin, riippuu useista eri tekijöistä: vaadittu tulostusnopeus, painettavien tietojen määrä ja käyttöolosuhteet.
Haluatko tietää lisää koodauksesta paperille tai kartongille? Ota meihin rohkeasti yhteyttä!