Käärintäkalvoja on kahta laatua, nimittäin puhallettu ja valettu käärintäkalvo. Näiden kalvojen välinen ero on tuotantoprosessissa ja ominaisuuksissa. Yleensä puhallettu käärintäkalvo on vähän jäykempi, parempilaatuinen, sen lävistyskestävyys on erittäin hyvä ja toisinaan siinä on maitomainen hehku. Valettu käärintäkalvo on yleensä halvempi ja se rullautuu auki lähes äänettömästi. Sekä puhalletulla että valetulla käärintäkalvolla on omat etunsa ja haittapuolensa.
Yleisimmin käytetyt käärintäkalvorullat ovat 50 cm leveitä ja niitä on saatavana käsi- tai konerullana.
Käsikalvo kääritään yleensä lavan ympärille annostelijan avulla. Tuloksena kuormasta tulee vakaa ja lavalla olevat tuotteet on suojattu. Käsikalvoa käytetään eniten silloin, kun pakattavien tuotteiden määrä on rajoitettu. Jos lavoja on suurempi määrä, on parempi käyttää lavankäärintäkonetta. Hyvä käärintäkone käyttää merkittävästi vähemmän kalvoa kuin käsikäärintä ja on myös vähemmän stressaava käyttäjälle.
“Tavallisen” käärintäkalvon lisäksi on myös esivenytettyjä käsikalvoja. Kalvo esivenytetään mekaanisesti ja kääritään sitten tiukasti hylsyn ympärille. Sen vuoksi kalvoa ei tarvitse vetää tiukkaan. Kalvo kutistuu automaattisesti tiukkaan kuorman ympärille. Suurena etuna on se, että käärintä on hieman helpompaa ja lavan ympärille tarvitaan vähemmän kalvoa.
Jos lavankäärintäkoneessa ei ole esivenytysmekanismia, voidaan käyttää esivenytettyä kalvoa. Se on kalliimpi kuin kalvo, jota ei ole esivenytetty, mutta alhaisemman kulutuksen vuoksi se osoittautuu usein halvemmaksi.
Tästä voit katsoa erityyppisiä esivenytettyjä kiristekalvoja.
Lavankäärintäkoneille on saatavana erityinen käärintäkalvo. Nämä rullat ovat yleensä raskaampia, koska niissä on enemmän kalvometrejä. Kalvon värin ja paksuuden lisäksi venymän prosenttimäärä on myös tärkeä konekalvoissa. Tavallisimmat venymän prosenttimäärät ovat 150, 250, 300 ja 350 %
Napsauta tästä saadaksesi tietoja erilaisista konekalvotyypeistä.
Onko sinulla jo ennestään käärintäkone? Voi olla järkevää tutkia sitä. Joudumme aivan liian usein toteamaan, että asiakkaat eivät käytä oikeaa kalvoa tai kaikkia koneen ominaisuuksia. Näin ollen voi olla, että kustannukset kuormalavaa kohti ovat liian korkeat ja ympäristökuormitus tarpeettoman suuri.
Perusteellisen analyysin pohjalta voimme antaa sinulle sitoumuksetta kalvoa koskevia neuvoja. Tarkastelemme nykyistä tilannetta ja kerromme, mitä parannusmahdollisuuksia on olemassa.
Päällyskalvo on muovikalvo, joka asetetaan kuormalavan päälle ennen käärintää tai sen aikana niin, että lavan yläosa on myös suojattu pölyltä tai kosteudelta. Päällyskalvo pysyy paikoillaan käärimällä käärintäprosessissa tai vanteuttamalla.
Ei ole aina helppoa valita oikeantyyppinen kalvo. Oikean päätöksen tekemiseksi on tärkeää ottaa huomioon käärittävän tuotteen muoto, paino ja koko sekä käärintämenetelmä (kone/käsi) ja olosuhteet, joille käärintäkalvo on alttiina. Ja tämä todella vaatii kokemusta ja asiantuntemusta!
Ota meihin yhteyttä. Tarjoamme kattavia neuvoja, joiden avulla voit tehdä oikean päätöksen.